München och Berchtesgaden resan 27/9 – 4/10 2016

Tisdag 27.

Denna gång ska jag åka ensam till Tyskland. Flyg från Norrköping går f.o.m. i år direkt till münchen.

Taxi kl 10.20 till resecentrum. Swebuss till Norrköping. Här har de byggt om en hel del sedan jag sist var här. Fick söka ett tag innan jag hittade rätt buss till flygplatsen. Hade gott om tid. Fick gå ca 100 m frånbusshållplatsen till flyget. Skulle avgå kl 15.05 så jag hann med fika också. Lite skillnad mot Arlanda. Här var jag ensam som checkade in, även passkontrollen .

20160927_13542720160927_145913

Flyget gick inte förrän 15.20 men kom ändå fram i rätt tid. Eftersom det bara var ca 20 resenärer så var det lätt att följa med och hitta. Bagageutlämningen., utgången gick som på räls. Elisabet var på plats och mötte mig . Hem och hälsade på Frank också. Åt lite mat, kycklingsallad . Sedan övade Frank o Lisa på sina tal till bröllopet. Resten av kvällen tittade vi på bilder från deras vandringar i Italien.

Onsdag 28 .

Steg upp kl 8 till frukost. Lisa skulle till frissan 10.30 och jag lånade stavar och tog en promenad till slottet, gick runt hela parken. Skulle gått hem också men så ringde Lisa att de var klara åka kl 12 så de hämtade upp mig och vi åkte till Ikéa. Åt köttbullar och handlade. Frank var in en sväng på sitt jobb , sedan hem för fika . Senare åkte Lisa och jag och handlade lite av varje till bröllopet, mat, drycker, jag skulle ha frimärken.

20160928_111328

Radler = öl + citronlemonad 50 + 50 . Gott! Radler betyder cyklist!

Em. på altan, prat och titta i fotoböcker m.m.

I säng 22.30.

Torsdag 29

En kort shoppingtur . Sedan mest väntan att dagen ska gå. Lyssnat på ljudbok på altan m.m. Kvart i fyra åkte Lisa och jag och hämtade Frida och Anders på flygplatsen . Frank och Manfred åkte redan kl. 14.00 . Sedan fortsatte vi direkt upp till Berchtesgaden , men det var långa köer på flera ställen så det tog tre timmar att åka 14 mil.

Först stannade vi till hos Hannas svärföräldrar där Frank väntade. Vi åkte upp till hotellet som låg högt upp . Dit var det en brant slingrig väg . Vi checkade in och åkte sedan till svärföräldrarna som väntade med mat. En brasa var tänd i trädgården och svägerska och svåger var där. De bodde rakt över gatan.

20160929_214614

Svärmor heter Marta och svärfar Erving. Erving har jobbat som brevbärare i bergen, fick gå ut med posten , brev och paket. Svågern som jag tror hette Rodi, var optiker och ögonläkare, hans fru som var syster till Marta var där. Korv och bröd , öl m.m. Sista timman tillbringade vi inomhus.

Fredag 30

20160930_080036

Vaknade med fin utsikt över bergstopparna när solen började lysa på dom. Frukost hos Marta kl 8.00 sedan gick Manfred och jag en promenad ner till stan, Inte för att vi kan prata med varann men det gick bra ändå. Mycket vackra omgivningar men väldigt kuperat. Lite att äta igen, sedan far vi upp i alperna och tittade på den otroligt vackra panoramautsikten på några platser. Vi kunde se Salzburg nere i dalen. Vi var nu inne i Österrike en sväng så vi fick betala vägskatt. Ett hus på toppen av ett berg låg alldeles på kanten, och halva huset låg i Österrike och halva i Tyskland, gränsen går rakt igenom huset.

När vi varit där åkte vi till Obersalsburg där Hitler hade sitt tillhåll, bunkern m.m. som vi endast besåg utifrån. Görings plats där han haft sin sommarstuga såg vi också, där finns nu ett stort hotell. Vi vandrade runt allt där. En minnesplatta finns där från krigstiden. 20160930_094304pic_149020160930_18150220160930_18382520160930_184318

Vi åkte hem och Lisa och flickorna o Anders förberedde maten till i kväll, vi ska ha grillparty då. Karin och Martin kom vid halv sextiden. Vi grillade och det kom fler gäster. Anna och Emil från Stockholm och senare kusin till Jogo med litet barn. En fotograf dök upp lite senare som skulle hjälpa till i morron.

Lördag 1 okt.

Bröllopsdag. Hanna har redan åkt iväg till frissan. Vi äter frukost, Lisa, Frida och Anders tillverkar kanapéer , tilltugg , och har fullt upp med det. Frank och Martin åker till festlokalen för att montera nån elkabel . Jag har inget att göra så jag går en sväng . Det är branta backar så det tar på konditionen. Hem till hotellet och klär om . Vi åker tillbaka vid halv två, men då är de inte riktigt klara där nere. Vi kommer dom ganska lagom i tid till kl 14.00. Vi åker upp högt till en restaurang som ligger på en klippa med otroligt fin utsikt.

20161001_154002pic_1590

Vigseln ska ske nere på en klippkant , så vi får gå en stig genom skogen som är lite obekväm att gå på. Vi får sitta på stockar på slänten medan allt försiggår nedanför. Förutom vigselakten en del sång både på tyska och svenska. En fantastisk utsikt över alperna. Vi fick inte fotografera just där, men det fanns en kvinnlig fotograf som var med en stor del av eftermiddagen och tog mycket bilder. Efter vigseln går vi tillbaka till restaurangen för drinkar, massor av underhållning och lekar, det visar sig att Jogos hela släkt spelar och sjunger. Lisa och Frank framförde var för sig olika tal. Lisa ett kortare och Frank hade gjort ett längre, utklädd till någon slags narr, om deras liv och hur de möttes o.s.v. Lisa, Frida, Karin och Martin hade gjort en test hur de skulle passa ihop, vad de visste om varandra. Tokiga bilder togs som skulle bli ett album direkt på plats. En tavla där alla fick sätta sina fingeravtryck och sedan skriva sina namn i avtrycken fanns också. Vid halv sjutiden var det dags för middagen. Alla samlades inomhus till dukade bord. Jag sitter med Frida o Adde och Karin och Martin. Även här blir det lite lekar. Ett paraply med vidhängande lappar kastas runt över borden och den som fick det på sig skulle ta en lapp och göra det som stod på lappen senare. En aktivitet med brudparet.

Allt gick bra till musiken drog igång på högsta volym, det klarade inte mina öron, så jag tillbringade mesta tiden utomhus. Det blev också kallt så småningom, men vad göra. Festen var slut vid ca 01.30.

Söndag 2 okt.

pic_1747 20161002_100353

Sov till strax före kl 9. Frukost. En massa människor som kom och gick hela tiden där av gårdagens gäster. Det var nog mist 25 personer under tiden vi satt där. Sedan skulle jag byta rum p.g.a. felbokning. Lisa och Frank blev utan rum helt och fick flytta till Marta och Erving. Tur att de har stort hus. Idag regn. Vi åkte iväg mitt på dagen i två bilar till Hitlers bunker och gick igenom det. Mycket är ju bortsprängt men det finns lite kvar så man får en uppfattning om hur det såg ut. Bl.a. en lång brant trappa på ca 70 trappsteg. Jag tycker jag har bra kondition men det var så mycket jag klarade av.

20161002_12500220161002_142435

Irving ville visa ett och annat i omgivningarna. Skolan där Jogo gått t.ex. och lite annat. Slutligen hamnade vi i Königsee, där kan man åka båt på sjön och komma till den kända kyrkan, men idag var det så trist väder så vi avstod. Men en fin plats var det ändå. Båthusen där båtarna togs in för reparation och översyn såg vi på andra sidan. Väldigt vackert här. Där finns också en känd roulebana där stora tävlingar hålls. En promenad till centrum och McDonald’s där vi åt hamburgare. Sedan åkte vi direkt hem. Sov ca 20 min. Sedan åkte vi ner till de andra och åt och drack. Folkvandring i kväll också, alla pratade i munnen på varandra och stämningen blev högre och högre. En härlig storfamilj fast man inte fattar vad de pratar om De sista mötte vi i dörren när vi gick hem kl 22.30.   Trötta som vi började bli så åkte vi hem och sov när klockan var 22.50 ungefär.

Måndag 3

Idag checkade vi ut och åkte tillbaka till München. Vi skulle ev ha åkt till Örnnästet, men det gick ju inte när molnen hängde långt ner över bergen och det regnade. Frukost som vanligt och avsked från vårt värdfolk . Lisa och jag åkte i en bil, Manfred och Frank i en annan och Karin, Martin , Frida och Anders i den tredje. Vädret blev bättre när vi närmade oss München. Vi åkte hem till Karin och besåg deras nya lägenhet där de flyttat in för någon månad sedan. Fika fick vi där också.

20161003_13390020161003_115936

När i kom hem vilade vi en stund , sedan åkte vi till en Thairestaurang. Frida och Anders bor hos Lisa och Frank också nu , de åker hem på onsdag. När vi kom hem kollade vi igenom alla bilder, vi tagit under dagarna. Mina bilder har förts över i deras dator också och jag har fått Fridas i min mobil.

I säng 22.30 men jag kunde inte somna utan låg vaken till framåt 02.30.

Tisdag 4

Hemresedag, mulet och gråkallt. Frank jobbar idag och har satt på värmen i badrummet.

Lisa kör mig till flygplatsen och allt går bra. Frånsett att jag inte observerar min påstigning förrän i sista minuten. Hann med bussen !

20161004_144650

Ett annat flygplan hem.  Tog taxi från resecentrum och hem. Där möttes jag av en skrikande Märta som var alldeles till sig 😀 sedan fanns det inga gränser för hennes uppmärksamhet.