Gotland 31/7 – 4/8 2014

Gotland, torsdag dag 1

På förmiddagen den 31 juli åkte jag och min kompis från Västra Götaland till Gotland för några dagar på denna härliga ö. Det hade varit mycket strul med färjor som inte gick eftersom det ingen färja fanns när det kom till kritan, Vi hade bestämt att vi skulle åka och då gjorde vi naturligtvis det. Åtminstone jag är ju född envis smålänning, jag vet inte hur det är på andra kanten. Men med gemensamma beslut så bytte vi till en säkrare överfart från Oskarshamn. Nu plockade vi först upp en man som också skulle åka till Gotland så han fick lifta med oss till O-hamn. När vi kom fram till Visby så blev det tre timmar tidigare än vi bestämt med rumuthyraren så han var inte hemma när vi kom. Vi ställde bilen och gick ut på stan och åt i stället. Han kom hem avtalad tid och vi fick vårt boende. Tänk att få ett boende innanför murarna när det blir Medeltidsvecka och all och hela stan är full av turister! Men har man bekanta så fixar sig sånt. Tack J. för tipset.
På kvällen gick vi en promenad in i Visby och tittade på lite olika grejer. Handlade lite till frukost också.

Dag 2 fredag

I går kväll planerade vi dagens utflykter. Vi valde södra Gotland till att börja med. Sneddade ön och åkte ut mot västra sidan. Det var bara skog och nästan ingen bebyggelse förrän vi närmade oss Näs. Där stannade vi och tittade på bilder hos en fågelkonstnär. därefter några stensättningar i en hage mittemot.

Fortsatte sedan till en Golfklubb för att få något i magen som började knorra. En stor macka och kaffe blev det. Vi fick tips av vår medpassagerare igår att på Näsholmen fanns ett afrikanskt landskap. Dit åkte vi. Och nog liknade det savann alltid, helt plötsligt så ändrades naturen från att ha varit skog till savann.
I Vamblingbo prästgård finns ett konstmuseum med Lars Jonssons fågelmålningar. Det fick också ett besök liksom den intilliggande trädgården. Det finns väldigt gott om stenmurar .
Vi körde vidare söderut och tog kustvägen som var väldigt fin. Stora stenar som hängde farligt till men dom föll inte ner på oss!

Nästa mål var Hoburgen med Hoburgsgubben. Först gick vi lite fel och kom upp ovanför där gubben står men det var fint där också. Så småningom fick vi hälsa på hos honom, någon hade varit ”snäll” och målat hans näsa och ögon gula!

Vi åt mat på restaurangen där och som efterrätt saffranspannkaka. Var nu saffranet fanns? Gult var det men smakade inte det minsta saffran. Gul risgrynskaka är väl den närmaste beskrivning man kan ge.

Vi tog kustvägen norrut till Ekstakusten där man skulle få uppleva en fin solnedgång. Vi gick omkring en stund och tittade på alla fina slipade stenar
Stora Karlsö ser man bra härifrån. Vi var lite tidigt ute för att se solen gå ner så vi åkte till Klintehamn och vände. När vi kom tillbaka hade solen gömt sig bakom ett moln , så blev det med den solnedgången 😦

Dag 3 lördag

Idag blev det norra Gotland. Först stannade vi i Tingstäde och gick in i den underjordiska fästningen. Intressant!
IMG_0142IMG_0147IMG_0153IMG_0168IMG_0169
Undrar om dessa killar fick några svar 🙂

I Bunge stannade vi och tittade på lantbruksmuséet.

Så var vi framme vid Fårö!
Vi hittade Ingmar Bergmans grav vid Fårö kyrka. Vi besökte även hans muséum.
Vi åkte runt ön men det var en onödig resa, vi kunde vikt av efter halva vägen för i norr fanns inget att se. Men däremot alla Raukarna efter kusten!!
IMG_0222IMG_0239IMG_0249
Får på Gotland heter lamm antingen dom är stora eller små men varför heter det då FÅRÖ?? Vi hittade i alla fall några efter vägen.

Det började regna lite smått och vi åkte tillbaka med färjan .
Vi åt mat när vi kom över till Fårösund och sedan regnade det , det öste ner och det åskade och blixtrade så det var bara att åka tillbaka till Visby. Lite mer vi skulle tittat på fick vi avstå ifrån. På kvällen regnade det inte men vi gick bara en kort promenad.

Dag 4 söndag.

Idag började Medeltidsveckan i Visby och hela stan var full av aktiviteter. Vi började med att gå runt muren från Söderport till Norderport i värme och hetluft. + 32° och sol, puh. Kl 12 gick Paraden och vi var naturligtvis på plats , en upplevelse verkligen. IMG_0293IMG_0310IMG_0313IMG_0307.
Vi gick och gick och gick så vi räknade ut att under hela dagen så hade vi gått ca 11- 12 km. Vi var till S.t Hans ruin och tittade på Magi, vi passade på att klättra upp i den smala långa trappan till toppen på ruinen.

På marknaden fanns mycket att se , bara riktiga hantverk, inget krimskrams. Allt var kvalité och ovanliga saker. Underhållning på olika ställen , också det av hög kvalité.
IMG_0409IMG_0411IMG_0417IMG_0425
På kvällen var det stort strandparty med flera tusen personer, men innan dess så var vi hemma och duschade och vilade en stund för det hade varit en svettig o varm dag.
Gag 5 måndag. Nu närmar sig vår vistelse på Gotland sitt slut. Vi åkte till Lummelundagrottan på fm. därinne var det svalt o skönt. IMG_0469
Krusmyntagården fick det sista besöket. Det var nog mycket att se där men så varmt plus att vi blev omsvärmade av millioner små svarta flugor när vi skulle fika så det blev ett kort besök.
Kl 17 gick färjan tillbaka och vi var med. En jättehärlig resa till Gotland har vi haft och mycket att minnas ett tag framöver.

En kommentar till Gotland 31/7 – 4/8 2014

1. Inga Torsmark skriver:

Tack för att jag fick ta del av den fina reseskildringen.