Torsdag

Har inte hunnit skriva här . Min gäst I.B. kom igår och sedan har det varit ”full rulle” . Igår åkte vi nästan direkt ner på stan för att se ”Hasselörodden” , 52 träbåtar som in till hamnen kl 12.00 där roddarna och passagrare var iklädda sekelskifteskläder.  Bilder kommer i album.

Idag skulle vi ut och leta guld! På Garpedansberget i Gamleby bor en jätte vid namn Garpe, han lär ha gömt en guldskatt någonstans i berget. På berget finns massor av troll och andra forntida varelser, men Garpe själv är nere i byn och handlar så alla sitter där bland bergskrevorna och väntar att festen ska börja.

Vi åkte dit, ca 2½ mil, börjar vandra upp på berget i oländig terräng, stenar överallt och branta backar. Många pausar gick det åt. Till slut fick IB se en bergskreva där hon trodde att guldet fanns. Vi fortsatte lite till, till  den fina utsiktsplatsen på toppen. Vi hade fika med oss och skulle sitta där och njuta. Vi hann inte mer än dit så började det regna, och inte lite heller!! Det öste ner, och tre åskknallar dundrade förbi. Inte en minsta förvarning om regn så vi hade varken paraply eller annat med oss. Bara att vända neråt igen 700 m på slingriga vägar, dock mycket bättre än stigen vi gick upp. Lagom vi kom ner till bilen blöta som två dränkta katter, det rann innanför kläderna. Då slutade regnet! Förvånad

Inte annat än att sätta sig i bilen som vi var och ta oss hem, efter någon halvmil var vägen torr! Vi tror att jätten Garpe såg att vi hittat guldet, och släppte ner allt vatten på oss. Tänker Sarkastisk Skrattar

I kväll har vi varit på stan och lyssnat på vissångare. Det var också bra!

Observera den lilla grodan med krona på huvudet som trollen tittar på på undre bilden.

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Torsdag

1. Birgit skriver:

Härlig bilder och kul berättelse! Visst var det Garpe som föste iväg er!

2. Inga skriver:

Roligt att läsa o fina bilder!

3. Carin skriver:

Ja, vad skulle ni där o göra?:-))))

4. else skriver:

Skal man bli rik, må man rekne med å bli våt også!